Hans van der Maas

FOLK/JAZZ/BLUES

JOHN MARTYN

LIVE AT LEEDS –

DELUXE EDITION

(ISLAND/UNIVERSAL)

thumbnailOf de rook rondom John Martyns leven ooit volledig zal verdwijnen, is de vraag. Documentairemakers en biografen komen weliswaar steeds dieper, maar de mist en mystiek brokkelen slechts af. Wat wel als een paal boven water staat, was Martyns geweldige livereputatie. Tijdens ieder concert sloeg hij de bezoekers op in zijn hart en zij wilden daar nooit meer uit. Martyn trad altijd op met een stoomwals van emoties, stortte zich op het podium helemaal leeg, kon dat op een bepaald moment niet meer opbrengen, pepte zich op met de fles en dronk zichzelf uiteindelijk, na een carrière van veertig jaar, te gronde. Al die tijd gaf de Schot, geboren als Iain David McGeachy, met tomeloze eigenzinnigheid en toewijding kleur aan de gevestigde muziekwereld. Brekend met liefst zoveel mogelijk voorgeschreven wetten. Zo gooide hij in 1975 als eerste artiest de platenmaatschappij overboord en slingerde in eigen beheer een plaat de markt op: Live At Leeds. Van dit legendarische album verschenen meerdere reissues en nu is het opnieuw uit in Deluxe-uitvoering. Met één nieuwigheidje: de nummers van de bonus-cd komen voor het eerst van de na zijn dood gevonden, originele banden. Jammer dat op beide cd's veel tijd verloren gaat aan -soms best grappige en steeds lallender- kletspraat. Maar muzikaal houdt de plaat zich ook nu nog staande en doet vrijwel nergens gedateerd aan. Martyns onmiskenbare virtuositeit straalt van Live At Leeds af en geheel in de lijn van 's mans levensstijl spat de onverdeelde passie van beide schijfjes. Martyn op z'n best.

HANS VAN DER MAAS